Ar kādiem 5 riskiem IKT sistēmas visbiežāk saskaras vasarā? Skaidro eksperts
Tehniskā atbalsta trūkums atvaļinājumu laikā
Problēmas vienmēr nāk tad, kad tās vismazāk gaidām. Ja uzņēmumā tehnisko atbalstu nodrošina viens IT speciālists, tad likumsakarīgi, ka viņa prombūtnes, piemēram, atvaļinājuma laikā, ikviena tehniska problēma var būtiski ietekmēt vai pat paralizēt uzņēmuma darbību. Tādēļ no tehniskās drošības viedokļa uzņēmumā vajadzētu tikt nodarbinātiem vismaz diviem IT speciālistiem, kuri var viens otru aizvietot. Tiesa, vairāki IT speciālisti lielākoties ir lielos, ne vidējos un mazos uzņēmumos, jo tās tomēr ir apjomīgas investīcijas. Tāpēc viens no veidiem, kā šāda mēroga uzņēmumi var pasargāt sevi no tehniskā atbalsta trūkuma darbinieku prombūtnē, ir nodot IKT sistēmu apkalpošanu ārpakalpojumā, kur tiek nodrošināts 24/7 tehniskais atbalsts ikvienā situācijā gan klātienē, gan attālināti.
Kiberdrošības riski, darbiniekiem strādājot no ārzemēm
Vasara ir atvaļinājuma laiks, kad darbinieki dodas atpūtā un ceļo, izmantojot mobilo internetu vai pieslēdzoties pie viesnīcas Wi-Fi. Tāpat šobrīd arvien aktuālāka tendence ir tā dēvētais darbatvaļinājums jeb “workation”, kad darbs tiek apvienots ar ceļošanu. Līdz ar to darbiniekiem ir svarīgi piekļūt uzņēmuma sistēmām un darba failiem teju no jebkuras vietas pasaulē. No drošības viedokļa raugoties, šis ir liels izaicinājums, radot jautājumu, vai ierīces ir atbilstoši pasargātas? Ja tas nav izdarīts, pastāv risks, ka tiks apdraudēta uzņēmuma kiberdrošība, piemēram, kibernoziedznieki var veiksmīgi piekļūt svarīgiem datiem, nozagt darbinieka pieeju ierīcei, pieprasot par to izpirkuma naudu u.tml. Šo iemeslu dēļ šobrīd arvien vairāk uzņēmumu interesējas par tādiem mobilo ierīču drošības risinājumiem kā antivīrusu programmas, moderni ugunsmūri un divfaktoru autentifikācijas risinājumi.
Ierobežota pieejamība kolēģu darba failiem
Zināmi izaicinājumi saistās ar failu pieejamību kolēģu prombūtnes laikā. Lai vai kā mēs sagatavotos, vienmēr pastāv iespēja, ka būs situācija, kurā steidzami nepieciešams piekļūt kāda kolēģa darba failiem, un tik vienkārša nepieciešamība var sagādāt ne mazums raižu. Jā, reizēm kolēģis tos varēs vienkārši pārsūtīt. Bet, ko darīt, kad kolēģis nav pieejams vispār? “Bite” pieredze liecina, ka darbinieki dažādos uzņēmumos kā galveno metodi piekļūšanai cita kolēģa failiem aizvien izmanto opciju ielogoties kolēģa datorā, taču tā ir saistīta ar zināmiem drošības riskiem. Tie uzņēmumi, kas savā darbā arvien vairāk integrē dažādas IKT sistēmas, izmanto datu un failu koplietošanas sistēmas ar drošu pieeju visiem failiem vienuviet jebkurā laikā, piemēram, M365 OneDrive un Sharepoint. Vienlaikus šādas sistēmas saglabā arī iespēju konkrētiem kolēģiem piekļūt tikai noteiktiem failiem.
Pārkarsušas ofisa un servera telpas
Vēl viens IKT sistēmu izaicinājums vasarā ir karstums, kas palielina risku pārmērīgai servera pārkaršanai, ietekmējot sistēmu darbību. Iekārtu uzkaršanas gadījumā uzņēmuma dati var nebūt pieejami un var pat pazust. Jāņem vērā, ka ne visos ofisos ir gaisa kondicionēšanas sistēmas, kas spēj uzturēt noteiktu temperatūru servera telpā. Ne visiem birojiem ir arī atbilstoša fiziskā drošība, kas ļautu pilnvērtīgi pasargāt no, piemēram, servera nozagšanas vai tīšas bojāšanas. Tā savā darbā novērojam, ka arvien vairāk uzņēmumu pieprasa mākoņpakalpojumus, glabājot failus un datus virtuālajos privātajos serveros. Savukārt lielāka mēroga uzņēmumi tiecas par labu datu centra izmantošanai, kur fiziski serveri tiek uzglabāti īpaši aprīkotās telpās, kas garantē ne tikai to tehnisko, bet arī fizisko drošību.
Viens nevar būt speciālists visos jautājumos
Kad runa ir par veiksmīgu un drošu IKT sistēmu darbību, liela loma ir konkrētās jomas speciālista zināšanām. Piemēram, saskaroties ar nepieciešamību nodrošināt drošu IKT sistēmu darbību, darbiniekam vasarā strādājot no ārzemēm, vai nepieciešamību nodrošināt drošu pieeju failiem no jebkuras vietas, svarīgi, ka IT speciālists spēj piemērot pareizo risinājumu, atrisinot šīs vajadzības. Turklāt būtiska ir ne tikai spēja risināt konkrētā brīža problēmas, bet paredzēt tās savlaicīgi, tā vasarai raksturīgu IKT izaicinājumu dēļ neradot draudus biznesa darbībai. Tieši zināšanu un pieredzes bāze, ko spēj nodrošināt tikai vairāku cilvēku prāti, ir viens no iemesliem, kādēļ uzņēmumi arvien vairāk izvēlas IKT apkalpošanu nodot ārpakalpojumu, un šī tendence tikai palielināsies.